Wednesday, January 14, 2015

ALFABETIZAREA MEDIA





ALFABETIZAREA MEDIA


Masterand: Baron Oana Maria





           Termenul „ media literacy” - „alfabetizare media” - „competente in mass media” se refera la cunostintele , abilitatile si competentele necesare in vederea utilizarii si interpretarii mass mediei. Competenta media este un fel de alfabetizare critica, ea presupune a invata sa „citesti” mass-media dar nu poate fi inscrisa in criteriile stricte ale invatarii unui limbaj clar definit ca si cel literar, ea implicand si analiza, evaluarea si reflexia critica. De exemplu in film semnele si simbolurile care trebuiesc interpretate au semnificatii diferite in context, la nivel de ansamblu dar si in detalii, interpetarea trebuie sa aibe in vedere atat firul naratiunii cat si modul in care a fost filmat si editat (de exemplu miscarea camerei are si ea o semnificatie aparte diferita de la film la film) trebuie de asemea tinut cont si de modul in care este prezentat si distribuit. Educatia Media determina asimilarea unui metalimbaj, adica a unui mijloc de a drescrie diferitele forme si structuri ale modurilor de comunicare de la film la presa scrisa si publicitate, asta implicand si o mai larga intelegere a contextului comunicational social, economic si institutional si felul in care acestea influenteaza experientele si actiunile oamenilor. 






Informatiile si competenta mediatica


ICM- reprezinta capacitatea de a permite oamenilor interpretarea si generarea de judecati informate in  calitate de utilizatori  de informatii mass-media,precum si de a deveni creatori abili si producatori de informatii si mesaje mass-media proprii.
ICM=TIC –forme de tehnologii ce sunt folosite pentru a transmite,procesa, pastra, crea,arata si impartasii sau schimba informatii prin mijloace electronice.
TIC include:


        Facand o trecere in revista a termenului de “alfabetizare media” si a informatiilor de competenta mediatica constatam faptul ca utilizatorii ar trebui sa perceapa, sa constientizeze si sa selecteze informatiile primite.
        Este foarte important sa accesezi,sa organizezi,sa analizezi si sa evaluezi un mesaj dintr-o varietate de forme audiovizuale.O reprezentare publica audiovizuala trebuie abordata cu o libertate totala,sau este necesara prezenta unor costrangeri cu functie de control? Vom face o referire la filmul “ The Great Dictator”  a lui Charlie  Chaplin care in 1940 a creat o “satira anti-nazista”,fapt ce a dus in perioada aceea interzicerea sa pe piata Germana si a statelor ocupate de nazisti.Evaluarea impactului audiovizual si controlul exercitat asupra reprezentarilor publice,erau in ciuda unor exceptii notabile,mai usoare in trecut decat astazi.In primul rand ,sub aura de”inedit”,”nemaivazut”,”penrtu prima data in fata dvs.”,o intreaga generatie era dispusa sa perceapa oricefel de reprezentare audiovizuala.Astazi sunt deja postate diferite detalii supradimensionate de imagini,motaje spectaculoase,efecte speciale(3D,etc.).https://www.youtube.com/watch?v=5IvPIWzQcUY 




        E-learning instrument educational

       Sistemul educational modern- proces flexibil,reativ,determinat de multipli factori ce solicita o atentie deosebita.Tehnologiile noi ,si,in primul rand tehnologiil informationale  sunt niste ingrediente ce penetreaza societatea umana inclusive serviciile educationale.
       Metodele traditionale de predare in conformitate cu care profesorul dicteaza si studentii noteaza nu mai sunt relevante pentru pregatirea speciaistilor ,iar intreprinderile moderne solicita personal calificat,creativ,capabil de a solutiona probleme complexe, utilizand tehnologiile informationale.
       Un instrument ce capata multiple valente in sistemul educational modern este
e-learning.E-learning include toate formele de tehnologie informationala in educatie.Instrumentele de e-learning permit perfectionarea procesului de studiu determinand urmatoarele beneficii dar si a unor probleme :

               Avantaje
                              Dezavantaje
 -   accesibilitatea informatiei indiferent de spatiu si timp;
 -     feedback imediat;
 -     impact major;
 -     accesibilitatea expertizei;
 -     actualizarea contentului;
 -     dezvolta dexteritatile beneficiarilor de a lucra la distanta;
 -     creativitatea.
-         Infrastructura necorespunzatoare pentru asigurarea accesului la informatie;
-         -viteza insuficienta a traficului de date;
-         -rezistenta la schimbari a unor cadre didactice cu o pregatire insuficienta in domeniul TIC;
-         -corelatia dintre lectiile  din auditoriu  si on-line;
-         -dexteritati de comunicare(lipsa lucrului in echipa);
-         -modul de apreciere.





ON AIR -bune practici in utilizarea noilor media in clasa


PROIECT/ STUDIU/ SERVICIU
CONTRACT DE CERCETARE/ CONTRACT COMERCIAL
BENEFICIARI
REZULTAT
Proiect: Metodologia de implementare a competentelor cheie europene in curricuumul scolar aplicat
Plan de cercetare ISE
-MECTS;
-inspectoratele scolare judetene;
-institutii de invatamant preuniversitar;
-institutii de invatamant superior;
-cadere didactice;
-elevi;
-parinti;
-reprezentanti ai societatii civile
-raport de cercetare;
-baza de date cuprinzand programe scolare in vigoare pentru Invatamantul prescolar, primar, gimnazial, liceal, anul de completare (cls. A XI-a);
-lista planurilor cadru de invatamant in vigoare,cu locatii web

Autori: Angela Tesileanu, Carmen Gabriela Bostan, Cornelia Dumitru

Institutiile de invatamant pentru a putea fi competitive trebuie sa aplice metode moderne de predare,sa monitorizeze aparitia unor oportunitati  noi de perfectionare  a pocesului didactic.


Bibliografie:
  • Coman, Mihai, "Introducere în sistemul mass-media", Iaşi, Polirom, 1999.
  • E-learning instrument educational modern
  • Alfabetizarea,informare si mass-media



No comments:

Post a Comment