Thursday, January 15, 2015

MEDIA, INSTRUMENT DE MANIPULARE ÎN CONFLICTUL DIN IRAK



                                                                 Simona-Elena MIHALACHE





Manipularea oamenilor reprezintă o realitate omniprezentă şi de netăgăduit în zilele noastre. Literatura de specialitate surprinde opinii divergente privind status-ul şi rolul manipulării, însă majoritatea autorilor converg către concluzia că manipularea este exclusiv negativă, întrucât este o activitate îndreptată în mod voluntar şi conştient spre înşelarea oamenilor, spre determinarea lor să acţioneze împotriva propriilor interese, aşa cum îi îndeamnă, prin metode şi tehnici adecvate, manipulatorii.
Situaţiile de criză şi conflict sunt, în mod axiomatic, momente de mare importanţă pentru societate şi ajung, în mod necesar, în atenţia mass-media. Rolul media variază în funcţie de natura crizei sau a conflictului, precum şi în funcţie de natura societăţii în care acestea se petrec. Dacă acceptăm că existenţa stărilor conflictuale reprezintă una din caracteristicile structurale ale societăţii moderne şi faptul că media sunt agenţii comunicării sociale prin care crizele sau conflictele sunt făcute publice, atunci relaţionarea mass-media – criză/conflict devine un factor cheie în însăşi menţinerea democraţiei.
 I. MANIPULAREA PRIN MASS MEDIA ÎN SITUAȚII DE CRIZĂ

1. Rolul contradictoriu şi schimbător al media în situaţii de criză
În situaţiile de criză în care este angajată direct provocarea autorităţii publice a unui guvern naţional, implicarea media capătă o natură ambiguă, pentru că, în asemenea situaţii, media nu sunt doar observatori ai fenomenului, ci şi actori ai acestuia[1].
În această viziune, orice criză socială sau politică „împinge" mass-media, aproape inevitabil, în mecanismul evenimentelor. În vreme ce în timp de normalitate, în societăţile democratice, activitatea mass-media este exercitată normal, fără constrângeri sau cenzură, în timp de criză media sunt supuse unor multiple presiuni şi, ca urmare, trebuie să-şi ajusteze comportamentul în funcţie de cerinţele principalilor actori ai jocului. În acest fel, devin ele însele actori.

2. Media, instrument al puterii politice și terorismului

John Keane[2] propune o nouă înţelegere a relaţiei dintre democraţie şi informaţie. Teoria sa abordează relaţia dintre situaţiile de criză şi măsurile de securitate ale statului dintr-o perspectivă a unei relativităţi a libertăţii media. Crizele tind să mobilizeze măsurile de securitate statală, iar strategia clasică pentru legitimarea interdicţiilor şi limitărilor cuprinde şi invocarea unei stări de criză. În acest context, media devin o extensie a statului, care apare ca fiind reprezentantul legitim al voinţei populare şi, de aceea, un executor legitim al autorităţii comunicaţionale.
Mass-media, prin rolul conferit de societate, acordă o atenţie sporită şi permanentă unui fenomen vechi şi totuşi nou – terorismul. De cele mai multe ori, teroriştii se comportă la fel ca şi specialiştii în comunicare. Elaborând planuri media şi vizând anumite segmente de public, organizaţiile teroristă mizează pe două tipuri de efecte. Unul este cel de saturaţie, obţinut prin atentate multiple, concentrate pe o perioadă scurtă de timp, în locuri publice alese la întâmplare. Rezultatul: o stare generală de panică şi insecuritate în rândul populaţiei, determinată de posibilitatea desfăşurării unui astfel de atac în orice loc şi la orice oră[3]. Cel de-al doilea efect urmărit este cel de compromitere a unor simboluri ce caracterizează entitatea. În acest caz, consecinţele constau în scăderea moralului general, dar mai ales a încrederii în capacitatea sistemului atacat de a ţine sub control ameninţarea teroristă. Scenele abominabile ale atacurilor teroriste au devenit, prin intermediul mass-media, imagini comune. Teroriştii sunt în măsură să difuzeze teroarea iraţională prin intermediul mass-media, pentru a amplifica impactul acesteia în minţile oamenilor. Prin asasinarea unui lider, teroriştii induc consumatorului de media o stare de nesiguranţă. Prin maltratarea unor jurnalişti luaţi ostatici, îi determină pe cei care preiau informaţia din mass-media să se simtă ameninţaţi. Prin distrugerea unor obiective, le impune cetăţenilor obişnuiţi să se întrebe dacă nu cumva ei sunt cei care urmează.


II. MANIPULAREA PRIN MASS-MEDIA ÎN SITUAŢII DE CONFLICT


Ştirea, noutatea, informaţia, au fost întotdeauna, în mod direct sau indirect, gestionate, prelucrate, folosite intenţionat sau fără voie, de-a lungul evoluţiei formelor de conflict, de către om, în ajutorul şi împotriva acestuia.
Viteza apreciabil mărită a circuitului informaţional, pe timp de conflict, a orientat atenţia analiştilor din cadrul subsistemelor sociale spre valoarea informaţiilor şi importanţa acestora în concretizarea acţiunilor militare. Volumul informaţional cunoaşte o creştere semnificativă, impunând un sistem adecvat de gestionare, catalogare, stocare şi extragere la timp a informaţiilor necesare. Perfecţionarea tipografiilor, numărul mare al lucrărilor de specialitate editate, apariţia a numeroase cotidiene şi publicaţii periodice, realizează mutaţii esenţiale în concepţia celor care deţin puterea dată de informaţie.
În situații de conflict, nu este importantă realitatea vieţii, ci opiniile oamenilor. Realitatea poate fi schimbată prin schimbarea opiniilor oamenilor care, la rândul lor, pot schimba lumea. Sentimentele, atitudinile şi comportamentele indivizilor pot fi induse sau fabricate prin mijloace specifice. În manipulare, tocmai înţelegerea şi sesizarea corectă nu interesează, ci trece pe primul plan deturnarea potenţialului semantic spre copurile dorite de sursă, chiar dacă asupra acestora se păstrează o totală discreţie.
În timp de conflict, cele trei practici manipulative realizate prin intermediul mass-media sunt: intoxicarea, dezinformarea şi propaganda. O definiţie clară a intoxicării ne este oferită de către Vladimir Volkoff[4], conform căruia intoxicarea constă în furnizarea de informaţii eronate, care îl vor face pe manipulat să ia decizii avantajoase pentru el şi favorabile pentru manipulator. Diferenţa dintre intoxicare şi dezinformare constă în faptul că prima vizează un grup restrâns de factori de decizie, eventual un comandant suprem, în vreme ce dezinformarea se adresează opiniei publice. Propaganda cenuşie este cea mai frecvent folosită de centrele de dezinformare. Specificul său constă în combinarea informaţiilor parţial reale cu cele integral false, alcătuind ştiri cu aspect aparent precis, care însă nu pot fi verificate complet.

III. MANIPULAREA REALIZATĂ PRIN MASS-MEDIA PE TIMPUL INVAZIEI DIN IRAK (19.03.2003 – 01.05.2003)


Toate teoriile care încearcă să explice fie relaţia media – crize şi conflicte, fie manipularea propriu-zisă pe timpul crizelor şi conflictelor, aduc argumente interesante şi, de cele mai multe ori, validate empiric. În condiţiile dezvoltării în această direcţie a fluxului comunicaţional, consider că mass-media nu sunt independente cu adevărat, iar ştirile media nu sunt lipsite de influenţele subtile sau uneori chiar brute ale acestor surse centralizate şi autoritare. Cred că această afirmaţie îşi găseşte cu atât mai mult valabilitatea în situaţiile în care înseşi structurile sociale se clatină, şi anume situaţiile de criză şi conflict.
Pentru a dezvălui mult mai mult decât ceea ce se ştia până acum despre manipularea prin media pe timp de conflict am analizat trei ipoteze reprezentând o descriere structurală a manipulării, aşa cum se petrece ea dincolo de nivelul aparenţei. Acestea sunt:
A.În situaţii de criză sau conflict, principiul neutralităţii sau independenţei mass-media nu este respectat; mijloacele de comunicare în masă au propriul lor sistem de valori partinic, produsele lor mediatice având atitudini diferite, chiar părtinitoare sau discriminatorii, faţă de părţile implicate.
B.Mass-media contribuie la construirea unei anumite realităţi şi a anumitor stereotipuri şi reprezentări referitoare la grupuri sau minorităţi etnice, state şi naţiuni, lideri politici, în funcţie de interesele politice şi geopolitice.
C.Informaţiile transmise de media occidentale diferă de informaţiile transmise de media arabe, în special în cazul informaţiilor referitoare la aspecte importante, esenţiale ale situaţiei conflictuale.
După Primul Război din Golf din 1991, în debutul căruia CNN-ul a spart vechile canoanele ale mediatizării unui conflict armat, devenise evidentă poziţia cheie prin care mass-media se legitima în configuraţia oricărui conflict armat. Rapidele evoluţii în tehnologia comunicaţiilor au consolidat din ce în ce mai mult atât poziţiile mass-media naţionale şi internaţionale, dar şi potenţialul de luptă informaţională al marilor puteri.
Dacă în 1991 mass-media nord-americană a deţinut monopolul asupra mediatizării războiului, inclusiv în ceea ce priveşte lumea musulman-arabă, acest lucru nu a mai fost valabil şi în 2003 când, datorită televiziunii Al Jazeera (şi nu numai), arabii au putut să vadă războiul cu proprii lor ochi, şi nu cu cei ai lui Peter Arnett de la CNN.
Faţă de enorma miză politică şi controversatul context diplomatic internaţional care au constituit decorul de debut al operaţiunii Iraqi Freedom, la 20 martie 2003, puternica mass-media internaţională nu mai putea fi tratată după aceleaşi reţete, cu atât mai mult cu cât era vorba despre un război anunţat chiar de preşedintele George W. Bush. În continuarea pregătirilor informaţionale pe canale diplomatice, atât Casa Albă, cât şi Pentagonul, aveau nevoie imperativă de o mediatizare favorabilă a operaţiunilor militare, mediatizare necesară atât pentru menţinerea, unei atitudini favorabile razboiului din partea opiniei publice americane cât şi ca o continuare a liniilor de forţă ale politicii externe americane.
Dacă apariţia jurnalismului încorporat a clarificat dilema situaţiei corespondentului de război, conflictul de interese şi uriaşele mize puse în joc în cel de-al Doilea Război din Golf au dezvăluit în mare măsură limitele neutralităţii şi imparţialităţii mass-media ca instituţie: aşa cum jurnalistul încorporat a devenit un soldat supus tuturor vicisitudinilor războiului, tot aşa şi sentimentul naţional a spulberat pretenţiile de imparţialitate absolută şi indiscutabilă a mass-media – fie aceasta cu vocaţie locală sau internaţională, provenind din lumea euro-atlantică sau musulman-arabă. Acest parti-pris mediatic a fost vizibil încă dinainte de începerea propriu-zisă a operaţiunilor militare, atunci când conflictul s-a purtat fie în culisele sau la masa verde a tratativelor politico-diplomatice, fie în coloanele ziarelor, în reportajele şi talk-show-urile de televiziune sau în cifrele sondajelor de opinie.
Se pot distinge, astfel, trei mari centre de putere concurente privind interesele în Irak, şi implicit trei atitudini mediatice şi informaţionale diferite: Statele Unite şi Maria Britanie, statele arabe şi nucleul european coagulat în cancelariile din Paris, Berlin şi Bruxelles. În jurul acestor trei centre au gravitat şi alţi actori ai scenei internaţionale, în funcţie de propriile interese şi de evoluţia operaţiunilor militare.
Nimeni – nici politicienii, nici militarii şi cu atât mai puţin jurnaliştii – nu şi-a făcut vreo iluzie că ceea ce va urma după începerea operaţiunilor militare va fi altceva decât, aşa cum spunea Jonathan Alters de la Newsweek, modelul tuturor războaielor propagandistice[5]. Recrudescenţa propagandei practicată de către toţi actorii implicaţi într-o formă sau alta în cel de-al Doilea Război din Golf a fost legată şi de resuscitarea sentimentelor patriotice, naţionale ale opiniei publice, clientul absolut al mass-media prin valuri de declaraţii şi discursuri abundent pigmentate cu argumente emoţional-patriotice şi chiar religioase, publicul din fiecare ţară implicată în război a receptat favorabil mai ales acea presă care a adoptat un ton naţional-patriotic. Aşa se explică succesul în audienţă al canalului arab de televiziune Al Jazeera, cât şi al celui american Fox News, aceste posturi detaşându-se în rating-ul de audienţă faţă de concurentele lor tocmai prin sprijinul fără echivoc acordat cauzei naţiunii de origine.
Alimentat în permanenţă de confruntările diplomatice publice sau de culise, manipularea prin mass-media a început prin ofensiva mediatică şi de relaţii publice americană îndreptată împotriva francezilor care s-a opus din ce în ce mai categoric soluţiilor militare americane de rezolvare a crizei irakiene în cadrul Consiliului de Securitate.
Acest tăvălug informaţional american împins asupra Franţei nu a putut fi nici oprit şi nici neutralizat de mult mai firavul potenţial francez, motiv pentru care Chirac a reactivat în regim de urgenţă mai vechiul proiect lansat de Alain Decaux în 1989, de creare a unui canal internaţional de ştiri francez, capabil să rivalizeze cu CNN-ul şi BBC-ul şi să contribuie la strategia de creştere a influenţei Franţei în lume.
Cu un numar redus de jurnalisti încorporați, presa franceză a reuşit să pună un accent convingător pe acele elemente defavorabile americanilor, atât în ceea ce priveşte desfăşurarea operaţiunilor militare, cât mai ales în privinţa reacţiilor internaţionale ale război. Legat de prima săptămână de război, mass-media franceză a evidenţiat lipsa din circuitul mondial a imaginilor de război de care Pentagonul şi Casa Albă ar fi avut cea mai mare nevoie: mulţimi de irakieni aclamând în oraşe şi sate trupele anglo-americane eliberatoare, distrugerea simbolurilor regimului lui Saddam şi revolta populaţiilor şiite şi kurde. Cei care trebuiau să-i primească pe americani drept nişte eliberatori continua să-i perceapă pe infanteriştii marini ca pe o forţă de ocupaţie care omora victime civile inocente şi împotriva cărora trebuia luptat, inclusiv prin atacuri sinucigaşe. De altfel, Le Monde a dedicat chiar şi un editorial problemei victimelor civile sau daunelor colaterale, în care se recunoştea totuşi perfida tactică a lui Saddam de a ataca cu soldaţi neechipaţi militar, tocmai pentru a-i obliga pe americani la o prudenţă agresivă faţă de populaţia locală.
Subiectul cel mai confortabil pentru mass-media franceză, cel puţin în prima parte a războiului, a fost însă cel al reacţiilor internaţionale oficiale sau al celor din acea parte a opiniei publice ostile intervenţie militare. În Europa de Est opinia se schimbă şi devine ostilă intervenţiei armate, titra Le Monde la 29 martie, sub semnătura corespondentului său la Bucureşti, în timp ce Le Figaro anunţa câteva zile mai târziu că În Est americanofilia a început să se stingă.
Întregul sistem mass-media american a susţinut în cor războiul şi cauza Statelor Unite. Diferenţele au fost date doar de nuanţe şi de ton, funcţie de orientarea editorială şi interesele politice şi economice ale fiecărei instituţii mass-media. Nuanţele au vizat critica, respectiv creditul necondiţionat pentru strategia şi modul de desfăşurare a războiului, iar tonul a variat şi el într-un registru destul de larg, de la obişnuitul scepticism jurnalistic la cel entuziast patriotic.
Avalanşa relatărilor mass-media referitoare la incidentele care au avut loc după doar câteva zile de la pătrunderea trupelor anglo-americane în Irak (doborârea elicopterului Apache de un tir anonim de la sol, distrugerea unui avion britanic de către o rachetă americană Patriot, capturarea unor militari americani (arătaţi ulterior la televizor în întreaga lume) sau pauza operaţională a ofensivei justificată printr-o puternică furtună de nisip) a creat în scurt timp impresia că lucrurile nu merg tocmai conform celor prevăzute iniţial de Pentagon.
În momentul în care comandantul Corpului 5 Armată pe frontul din Irak, generalul-locotenent William S. Wallace, a afirmat pentru New York Times şi Washington Post, pe 23 martie, că strategii Pentagonului au evaluat greşit capacitatea combativă a irakienilor, iar presa a început investigaţiile şi speculaţiile, iritarea preşedintelui Bush faţă de criticile şi îndoielile mass-media au fost atât de mari încât ele au determinat chiar şi replici tăioase de genul Noi nu ne modificăm planul de luptă în funcţie de conţinutul editorialelor (28 martie, la întâlnirea preşedintelui la Casa Albă cu un grup de veterani).
Toate aceste discutii contrare aruncate asupra opiniei publice, atât de corespondenţii încorporaţi, cât şi de oficialii de cel mai înalt rang ai administraţiei, au creat chiar o anumită stare de confuzie şi oboseală mediatică, reacţiile publicului american fiind mai mult emoţional-instinctive, fiecare optând pentru ziarul sau postul de televiziune care răspundea cel mai bine propriilor aşteptări şi percepţii asupra războiului, iar piaţa mediatică americană nu a făcut altceva decât să ofere întreaga diversitate solicitată de client.
Încă din timpul ultimelor zile de război, analiştii şi observatorii mass-media americane au fost unanimi în a declara televiziunile de ştiri non-stop Fox News, CNN şi MSNBC drept marile câştigătoare de pe urma războiului din Irak, ele oferind un cocktail fără precedent de informaţii, imagini şi comentarii în timp real. Secretul succesului pe timpul războiului a canalului de ştiri Fox News a fost tonul declarat belicos-patriotic al tuturor reportajelor şi comentariilor, precum şi viziunea pozitivă şi lipsită de ambiguităţi asupra evenimentelor, ceea ce corespundea exact liniei editoriale formulate de conservatorul său patron, Rupert Murdoch: Noi producem ştirile pe care oamenii vor să le asculte, fără ca acestea să fie tendenţios de stânga, aşa cum este cazul în general.
Pe de altă parte, chiar dacă au fost perfect conştiente că nu au şanse de redresare a rating-ului de audienţă în faţa canalelor de ştiri, unele televiziuni comerciale nu s-au sfiit să arate publicului realitatea dură a războiului. Veteranul reportajului american de la ABC, Ted Koppel, şi-a justificat criticile aduse conducerii operaţiunilor prin faptul că era convins că publicul american este capabil să înfrunte adevărul – aserţiune invalidată însă de noua configuraţie a percepţiilor cetăţenilor de rând americani.
Despre New York Times, Bill O’Really de la Fox News spunea că dacă-l citeai, aveai impresia că Irakul era pe cale să câştige războiul. Susţinând, în principiu, la fel ca şi New York Times, efortul de război american în Irak, de un profesionalism percutant, iar uneori chiar incomod, a dat dovadă şi echipa editorială de la influentul cotidian Washington Post, sau cea de la Wall Street Journal. Washington Post a publicat, spre exemplu, un reportaj despre incidentul în care, la Nadjaf, soldaţi americani au ciuruit o maşină civilă care nu oprise la somaţie, omorând femei şi copii.
Aşa cum Fox News a fost marele câştigător pe piaţa media americană, televiziunea Al Jazeera din Doha-Quatar a fost fără îndoială liderul mediatic al lumii musulmane, devenind sursa primordială de informaţii şi mai ales de imagini terifiante necenzurate, unele la limita suportabilului, referitoare la victimele civile.
Pe timpul războiului, încălcând în continuare orice tabu occidental, Al Jazeera s-a aflat în centrul protestelor şi criticilor furibunde venite din partea occidentală de la cel mai înalt nivel, mai ales în momentul în care a transmis în integralitatea lor imagini atât cu interogatoriul prizonierilor americani, dar mai ales cu cadavrele unor militari britanici. Cele doar treizeci de secunde înfăţişând soldaţi britanici decedaţi, undeva lângă Basra, au provocat proteste energice atât la White Hall (Ministerul Britanic al Apărării) cât şi la Doha sau Washington, Al Jazeera fiind acuzată că a încălcat Convenţiile de la Geneva privind tratamentul prizonierilor şi a victimelor de război.
Cel de-al treilea actor mediatic important din lumea arabă a fost Televiziunea de Stat din Abu Dhabi, Emiratele Arabe Unite, care şi-a dezmorţit linia editorială înţepenită în rigorile politice şi religioase şi şi-a făcut în timpul războiului un titlu de glorie în a nu prelua imagini nici de la posturile americane şi nici de la cel irakian, aşa cum a făcut-o Al Jazeera sau alte televiziuni arabe.
Dacă unele ziare arabe, care au urmat linia oficială a guvernului egiptean, precum Al Ahram sau Ashraq Al Awsat, au prezentat războiul într-o manieră pro-arabă, dar fără virulenţe şi încrâncenări anti-americane, alte ziare private, precum cotidianul Al Watan, nu s-au sfiit să asocieze fotografii din războiul din Irak cu altele din Palestina, sau să supra-imprime drapelul israelian peste cel american, pentru a da o şi mai mare consistenţă ideii că ceea ce se întâmpla în acel moment în Irak era doar o parte a brutalului asalt al Americii şi aliaţilor săi asupra arabilor lipsiţi de apărare, oriunde aceştia s-ar afla.
Unul dintre cele mai solide mituri americane, capabil oricând să galvanizeze emoţiile şi entuziasmele naţionale a fost şi este cel al eroului care luptă până la ultima suflare, neştiut de nimeni, dar care este salvat în mod miraculos în momentul victoriei finale. Pentru că şi în acest război mitul trebuia să poarte un nume, s-a întâmplat ca eroul să se numească Jessica Lynch. Intuind enormul beneficiu psihologic în cazul unei reuşite, pentru eliberarea şi salvarea acestei fete-soldat de numai 19 ani, care a luptat vitejeşte şi a împuşcat mai mulţi soldaţi inamici până când nu a mai avut muniţie, atunci când compania sa de sprijin logistic a căzut în ambuscada forţelor irakiene[6], Comandamentul Central a pregătit una din cele mai spectaculoase operaţii speciale de pe timpul războiului.
Salvarea la 2 aprilie a soldatului Lynch a reprezentat şi momentul de cotitură în atitudinea opiniei publice internaţionale asupra războiului. Dacă până în acel moment presa internaţională nu fusese deloc zgârcită în a critica războiul în sine, dar şi derularea acestuia, dintr-o dată tonul general s-a schimbat. A urmat apoi secvenţa devenită emblematică şi supermediatizată a dărâmării giganticei statui a lui Saddam Hussein. Imaginile cu infanteristul american aruncând steagul american peste uriaşul chip al dictatorului, în aplauzele frenetice a câtorva sute de irakieni, au fost intens exploatate de media americane, ca o revanşă faţă de lipsa secvenţelor cu mulţimi de irakieni aclamându-i pe soldaţii eliberatori, aşteptate atât de mult de politicienii de la Washington şi Londra încă de la începutul operaţiunilor militare.
La 11 aprilie 2003, atunci când răsturnarea regimului Hussein devenise evidentă, preşedintele George W. Bush şi premierul Tony Blair s-au adresat populaţiei pentru prima dată, prin intermediul televiziunii irakiene, care fusese cruţată de distrugere tocmai pentru a putea fi folosită ulterior ca mijloc de comunicare. Pe un prietenos fundal portocaliu, cei doi au încercat să evite, cu multă grijă, perceperea lor ca nişte cuceritori, şi au dat asigurări privind ajutorarea populaţiei irakiene şi retragerea trupelor imediat după normalizarea situaţiei.
Aceste discursuri au marcat debutul campaniei informaţionale anglo-americane post-război în Irak, destinate nu numai pentru atenuarea traumelor şi a resentimentelor antiamericane, dar şi pentru pregătirea şi educarea societăţii irakiene în spiritul unui stat de drept cu instituţii democratice. În acelaşi timp, prin intermediul facilităţilor tehnice ale aeronavelor Commando-Solo, programele canalelor de televiziune americane urmau a fi transmise spre televizoarele irakiene, astfel încât irakienii să poată să-i urmărească în direct pe Peter Jennings de la ABC, pe Tom Brokaw de la NBC, pe Dan Rather de la CBS Evening News sau pe Brit Hume de la Fox News. Singurul canal care şi-a declinat participarea la acest program de educare a irakienilor a fost CNN-ul, care a declarat că nu consideră firesc ca o televiziune de ştiri globală şi independentă să participe la transmisiuni organizate de guvernul Statelor Unite.


CONCLUZII


Dispunând de mult mai multe echipe în oraşele irakiene, media arabe au fost capabile să ofere informaţii în timp real şi mult mai precise privind desfăşurarea operaţiilor militare, informaţii care nu o dată au infirmat în mod convingător afirmaţiile din conferinţele de presă aliate sau cele ale jurnaliştilor occidentali încorporaţi. Aşa cum era firesc, tot ceea ce a provenit din sursa mediatică arabă a fost mult mai credibil pentru spectatorii provenind din această lume, fapt ce a consolidat nu numai mândria arabă, ci şi sentimentele de solidaritate ale acestora. Dacă media americane au prezentat invazia ca pe o palpitantă demonstraţie de forţă, pe media arabe acelaşi eveniment a apărut ca iadul pe pământ; tot aşa cum ceea ce pentru americani era eliberarea Irakului, pentru lumea arab-musulmană era o invazie, o nouă cruciadă.
Consumul zilnic de informaţie, cu diferenţele inerente, cantitative şi calitative, de la un individ la altul, de la o comunitate la alte, reprezintă o obişnuinţă, o necesitate de la sine înţeleasă şi a cărei ignorare generează inevitabil frustrare, nemulţumire şi chiar nesiguranţă. Însă virtuţile extraordinare ale mass-media se constituie, paradoxal, în tot atâtea puncte nevralgice, iar dependenţa tot mai mare a omului de ceea ce îi oferă mijloacele de informare în masă reprezintă o ocazie propice şi pentru manipularea informaţiei. Atitudinile, convingerile, trăirile şi comportamentul oamenilor sunt schimbate, o realitate de ordinul evidenţei căpătând cu totul alte dimensiuni faţă de cele care îi sunt proprii. Astfel, albul se transformă pe neobservate în negru şi acesta în alb.
În concluzie, manipularea prin mass-media este o realitate de care cu toţii trebuie să ţinem seama, în special în situaţii de criză şi conflict, şi ale cărei efecte se impun a fi dimi-nuate prin metode adecvate şi flexibile, precum şi prin adoptarea unui comportament etic în toate situaţiile. În acelaşi timp, manipularea nu este atotputernică şi de neînvins în societate. De aceea, important este ca fiecare să-şi aleagă cu deosebită atenţie sursele de informare pentru a putea verifica în mod oportun şi operativ ceea ce i se oferă drept informaţie veridică, autentică de către media, pe de o parte, şi pentru a fi în măsură să acţioneze liber şi conştient pentru atingerea propriilor interese, pe de altă parte.
Consider că această cercetare poate să deschidă o perspectivă interesantă referitoare la manipularea prin mass-media în situaţii de criză şi conflict, în general, şi la invazia din Irak, în special. Analiza mediatizării acestui conflict relevă diferenţe semnificative între diferitele media, atât în ceea ce priveşte neutralitatea şi partizanatul lor, cât şi în ceea ce priveşte utilizarea unor formulări standard şi construirea anumitor stereotipuri, prejudecăţi şi reprezentări care, prin reluarea lor uneori obsesivă, contribuie la formarea unei anumite realităţi care nu este superpozabilă, întotdeauna, cu cea adevărată.

BIBLIOGRAFIE SELECTIVĂ
[1] Burghelie I., Pentilescu I., Promovarea obiectivelor teroriste prin mass-media, în Spaţiul sud-est european în contextul globalizării. Geopolitică, geostrategie şi istorie artei militare. Istorie şi teorie militară, Bucureşti, Editura Universităţii Naţionale de Apărare, 2007.
[2] Keane, J., The Crisis of the Soverign State, în Media, Crisis and Democracy. Mass Communication and the Disruption of Social Order, London, Sage Publications, 1995.
[3] Raboy, M., Media, Crisis and Democracy. Mass Communication and the Disruption of Social Order, London, Sage Publications, 1995.
[4] Volkoff, V., Tratat de dezinformare, Bucureşti, Editura Antet, 1999.
www.dailynorthwestern.com/.../Campus/Newsweek.Editor.Discusses.Problems.Goals.In.War.Coverage.
www.time.com/time/covers/1101031117/.



[1] Raboy, M., Media, Crisis and Democracy. Mass Communication and the Disruption of Social Order, London, Sage Publications, 1995, p. 13
[2] Keane, J., The Crisis of the Soverign State, în Media, Crisis and Democracy. Mass Communication and the Disruption of Social Order, London, Sage Publications, 1995, p. 16
[3] Burghelie I., Pentilescu I., Promovarea obiectivelor teroriste prin mass-media, în Spaţiul sud-est european în contextul globalizării. Geopolitică, geostrategie şi istorie artei militare. Istorie şi teorie militară, Bucureşti, Editura Universităţii Naţionale de Apărare, 2007, p. 13
[4] Volkoff, V., Tratat de dezinformare, Bucureşti, Editura Antet, 1999, p. 23
[5] www.dailynorthwestern.com/.../Campus/Newsweek.Editor.Discusses.Problems.Goals.In.War.Coverage
[6] www.time.com/time/covers/1101031117/.

No comments:

Post a Comment