Monday, January 12, 2015

MASS MEDIA SI EDUCATIA INFORMALA


Masterand:   Simionescu Elena




„Mass - media  ne construieste, ne ofera imagini, satisfactii, vise ,ne  educa, ne culturalizeaza, ne transforma  constituindu-se intr-un  fenomen social”

                                                        Bernard Cathelat



Mass media si educatia informala




  Argument

 Am ales  aceasta tema deoarece in prezent mass-media are o importanta covarsitoare in viata noastra, modelandu-ne personalitatea, schimbandu-ne ideile, valorile, comportamentele, transformandu-ne in mod insidios, in indivizi lipsiti de individualitate, care reactioneaza sub impulsul parerilor, ideilor gata fabricate de  media. Dintre componentele mass-media cred ca televizorul are cel mai mare impact, deoarece combina mesajele vizuale cu mesajele verbale  realizand un puternic impact asupra noastra .

Raportul dintre mass media si educatie

  Traim intr-o  societate care se grabeste, intr-un timp comprimat, cu descoperiri stiintifice, tehnice  care se succed ametitor si in acest timp, bietul individ trebuie sa tina pasul cu tehnologia, sa faca fata vietii trepidante. Pentru aceasta ajutorul mass – mediei este binevenit, contribuind cu informatii financiare, tehnice, de sanatate, de transmitere de informatii utile despre boli, igiena, vreme, evenimente culturale etc. Cu voie sau fara voie, omul actual trebuie sa se informeze tot timpul, altfel se marginalizeaza si se exclude singur, impingandu-se la marginea societatii. De aceea, educatia individului trebuie sa fie permanenta, incluzand educatia formala, non-formala si informala.

Este mass-media raspunzatoare de profilul psihologic al omului de astazi?

  Mass-media joaca un rol crucial in viata sociala devenind o putere crescanda cu o puternica influenta asupra societatii. A patra putere in stat  - asa este denumita – mass-media a devenit in lumea  noastra un fel de centru gravitational  in  raport  cu care se pozitioneaza toate celelalte segmente ale societatii. Iubita si hulita, mass-media si in special televiziunea exercita o influenta totala asupra personalitatii umane  modeland-o, structurand-o, creand un om nou care traieste, gandeste, actioneaza dupa clisee prestabilite,  preluate de la televizor.
  Mass-media a preluat din  rolul familiei  si societatii in procesul de educare a copiilor, transmite valori  si modele culturale si are un rol important in formarea si comportamentul indivizilor mai ales in randul tinerilor. Din pacate,  se promoveaza in principal modele negative. Analizand grila de programe a unei televiziuni vom constata  ca o mare parte din emisiuni promoveaza persoane care nu se disting prin nimic valoros ci se valorizeaza doar prin frumusete, machiaj, haine de firma in cazul femeilor si muschi, bani, masini, femei cucerite in cazul barbatilor. Este trist si ingrijorator faptul ca in liceu singurele criterii dupa care se valorizeaza intre ei elevii sunt hainele, telefoanele  mobile,  masinile. Se intampla din pacate in toate liceele din Romania chiar si in cele de elita. Sa ne imaginam dramele prin care trec copiii care nu au posibilitati  materiale. De aceea se impune valorizarea prin media (adica sa fie invitati la emisiuni, interviuri in presa pentru cei care fac performanta) dar si recunoasterea sociala prin burse, medalii. Si acum sunt invitati la emisiuni, dar aceste manifestari sunt sporadice si doar atunci cand performeaza la olimpiade. Am convingerea  ca daca se promoveaza  insistent  un alt model uman, cu timpul, prin imitatie se va forma un alt  tip de individ   tanar  mai aproape de valorile durabile ale omenirii.



  In teoria modelarii,  Albert Bandura recunoaste rolul social al invatarii  si explica influentele  indirecte ale mijloacelor de comunicare   pe  termen  lung asupra individului. De  fapt influenta este si pe termen scurt si pe termen lung,  mai periculoasa fiind cea pe termen lung.
  Teoria cultivarii- Gerbner- ipoteza de la care pleaca cercetatorul este ca expunerea frecventa la mesajele TV duce pe termen lung la adoptarea normelor si conceptiilor despre viata sociala promovate de TV.
  Mass-media nu actioneaza numai asupra individului  oferind  modele de comportament care pot fi adoptate prin invatare, ci au si efect asupra culturii, volumului de cunostinte, valorilor si normelor unei societati precum si relatiilor sociale.
Pentru a se putea autoeduca, pe tot parcursul vietii omul trebuie sa se foloseasca de mijloacele pe care societatea i le pune la dispozitie. Mass-media, in acest context poate reprezenta un instrument util pentru un individ in realizarea educatiei permanente,  deoarece imbogateste orizontul de cunoastere, contactul cu valorile culturii nationale si universale, cunoscand lumea in care traieste prin intermediul media.   
   In   acest fel lumea incepe  sa  devina  o  mare natiune,  o mare   familie, preluand unii de la altii sarbatori (Halloween), gastronomie, moda, comportamente, valori. „Comunicatiile de masa” - avertizeaza Paul Lazarsfeld – cultiva un anumit conformism social care duce in mod inevitabil la omogenizarea, stereotipizarea si standardizarea comportamentelor .
  Continuturile media subordonate  educatiei informale impun publicului o cultura media cu  un sistem de referinta si un limbaj specific ce intra in majoritatea cazurilor  intr-o  contradictie totala cu valorile adevaratei culturi. Tot sub forma unei imagini negative este prezentata si scoala care  devine perimata, nesemnificativa – mass-media accentuand problemele negative intalnite in scoli.
  Tinerii preiau neselectiv idei, atitudini, modele si comportamente, elemente care in loc sa sustina dezvoltarea personala, le-o influenteaza negativ.


  Dimensiunea uriasa a comunicarii de masa a dus la crearea unei ,,culturi de masa’’ care a avut drept consecinta standardizarea produsului si simplificarea continuturilor si valorizarea dupa criteriul economic, adica profitul. ,,Cultura de masa’’ este o cultura caracterizata de accesibilitate si afectivitate excesiva. Aceasta se orienteaza in functie de preferintele ,,omului mediu’’(Adolphe Quetelet).
  Exista aici un cerc vicios de unde cu greu se poate iesi: mass-media da vina pe cererile consumatorilor de media care se refera la produse facile, usor digerabile, oamenii, consumatorii de media dau  vina pe calitatea scazuta a programelor  TV. Oricum interesul media este sa ofere satisfactie cat mai multor oameni indiferent daca fac sau nu rabat de la niste produse de valoare.
  Din pacate produsele culturale  de calitate reprezinta un procent scazut din grila de programe si la ore in afara grilei de audienta maxima. In presa scrisa se pune accent pe impactul vizual, de aceea ziarele abunda de imagini sexy, aproape pornografice si articole la fel de ieftine despre asa zise vedete. Din punctul meu de vedere, extrem de putine persoane apreciaza cu adevarat imaginile uneori scandaloase si articolele puerile: parca se doreste imbecilizarea poporului roman.
  La nivelul TV din Romania, domina modelul primar al televiziunii senzationale si consumatoriste: violenta  are o pondere importanta, violenta fizica urmata de violenta verbala.


  Intuind impactul urias pe care media il are asupra tinerilor s-a facut o cercetare care sa arate care este influenta pe care o are media asupra elevilor. Cercetarea s-a numit Educatia informala si mass-media si a fost realizata de Institutul pentru  Stiintele  Educatiei pe un esantion reprezentativ de elevi de gimnaziu. S-a pornit de la ipoteza urmatoare: - intre cunostintele si modelele normativ-valorice furnizate de scoala si cele interiorizate prin consumul mediatic exista diferente semnificative.
 Realizarea unei evaluari riguroase, a unei imagini finale structurate privind impactul mass-media asupra elevilor, conditioneaza oferirea unor solutii pentru valorificarea potentialului educational al mass-media. Consider ca mass-media are un potential urias de educare a poporului roman si ca este de datoria ei sa o faca.
Cei care contesta mass-media si rolul sau, vin cu argumente solide:
            - induc pasivitate, uniformizeaza gusturi
            - desensibilizarea la violenta
           - comunicare precara cu familia
            - intensificarea vietii sexuale

Dar mass-media are si aspecte pozitive in educarea informala:
            - Creeaza emotie, comportamente pozitive  – vezi campaniile de intrajutorare  a persoanelor cu probleme (de saracie, de sanatate)
             - Educarea simtului civic – implicarea in ajutorarea persoanelor defavorizate
             - Educarea simtului moral, etic - cultivarea empatiei
             - Garant al libertatii de exprimare – caine de paza al societatii
              - Ajutor in eradicarea coruptiei - prin demascarea unor acte de coruptie
              - Ajutor in consolidarea statului de drept

  Desi este greu de crezut, mass-media face in egala masura si lucruri extrem de bune: din fericire si comportamentele pozitive sunt imitate, asa ca, la o actiune de intrajutorare ,se creaza o imensa emotie pozitiva, creatoare, care determina reactii in lant, adica foarte multi oameni imita gestul si se implica in actiune; din acest punct de vedere mass –media are un potential urias  neexploatat inca.

Cred ca este de datoria mass-media pe viitor, sa devina un factor de educatie important, tinand cont ca are un impact urias asupra vietii oamenilor!




No comments:

Post a Comment