Masterand: Simionescu Elena
„Mass - media ne construieste, ne ofera imagini,
satisfactii, vise ,ne educa, ne
culturalizeaza, ne transforma constituindu-se
intr-un fenomen social”
Bernard Cathelat
Mass media si educatia informala
Argument
Am ales
aceasta tema deoarece in prezent mass-media are o importanta
covarsitoare in viata noastra, modelandu-ne personalitatea, schimbandu-ne
ideile, valorile, comportamentele, transformandu-ne in mod insidios, in
indivizi lipsiti de individualitate, care reactioneaza sub impulsul parerilor, ideilor
gata fabricate de media. Dintre
componentele mass-media cred ca televizorul are cel mai mare impact, deoarece
combina mesajele vizuale cu mesajele verbale
realizand un puternic impact asupra noastra .
Raportul dintre mass media si educatie
Traim intr-o societate care se grabeste, intr-un timp
comprimat, cu descoperiri stiintifice, tehnice
care se succed ametitor si in acest timp, bietul individ trebuie sa tina
pasul cu tehnologia, sa faca fata vietii trepidante. Pentru aceasta ajutorul
mass – mediei este binevenit, contribuind cu informatii financiare, tehnice, de
sanatate, de transmitere de informatii utile despre boli, igiena, vreme, evenimente
culturale etc. Cu voie sau fara voie, omul actual trebuie sa se informeze tot
timpul, altfel se marginalizeaza si se exclude singur, impingandu-se la
marginea societatii. De aceea, educatia individului trebuie sa fie permanenta, incluzand
educatia formala, non-formala si informala.
Este mass-media raspunzatoare de profilul psihologic al
omului de astazi?
Mass-media joaca un rol crucial in viata sociala
devenind o putere crescanda cu o puternica influenta asupra societatii. A patra
putere in stat - asa este denumita – mass-media
a devenit in lumea noastra un fel de
centru gravitational in raport
cu care se pozitioneaza toate celelalte segmente ale societatii. Iubita
si hulita, mass-media si in special televiziunea exercita o influenta totala
asupra personalitatii umane modeland-o,
structurand-o, creand un om nou care traieste, gandeste, actioneaza dupa clisee
prestabilite, preluate de la televizor.
Mass-media a preluat din rolul familiei si societatii in procesul de educare a
copiilor, transmite valori si modele
culturale si are un rol important in formarea si comportamentul indivizilor mai
ales in randul tinerilor. Din pacate, se
promoveaza in principal modele negative. Analizand grila de programe a unei
televiziuni vom constata ca o mare parte
din emisiuni promoveaza persoane care nu se disting prin nimic valoros ci se
valorizeaza doar prin frumusete, machiaj, haine de firma in cazul femeilor si
muschi, bani, masini, femei cucerite in cazul barbatilor. Este trist si
ingrijorator faptul ca in liceu singurele criterii dupa care se valorizeaza
intre ei elevii sunt hainele, telefoanele
mobile, masinile. Se intampla din
pacate in toate liceele din Romania chiar si in cele de elita. Sa ne imaginam
dramele prin care trec copiii care nu au posibilitati materiale. De aceea se impune valorizarea prin
media (adica sa fie invitati la emisiuni, interviuri in presa pentru cei care
fac performanta) dar si recunoasterea sociala prin burse, medalii. Si acum sunt
invitati la emisiuni, dar aceste manifestari sunt sporadice si doar atunci cand
performeaza la olimpiade. Am convingerea ca daca se promoveaza insistent
un alt model uman, cu timpul, prin imitatie se va forma un alt tip de individ tanar
mai aproape de valorile durabile ale omenirii.
In
teoria modelarii, Albert Bandura recunoaste rolul social
al invatarii si explica influentele indirecte ale mijloacelor de comunicare pe termen lung
asupra individului. De fapt influenta
este si pe termen scurt si pe termen lung,
mai periculoasa fiind cea pe termen lung.
Teoria cultivarii- Gerbner- ipoteza de la
care pleaca cercetatorul este ca expunerea frecventa la mesajele TV duce pe
termen lung la adoptarea normelor si conceptiilor despre viata sociala
promovate de TV.
Mass-media nu actioneaza numai asupra
individului oferind modele de comportament care pot fi adoptate
prin invatare, ci au si efect asupra culturii, volumului de cunostinte, valorilor
si normelor unei societati precum si relatiilor sociale.
Pentru a se putea
autoeduca, pe tot parcursul vietii omul trebuie sa se foloseasca de mijloacele
pe care societatea i le pune la dispozitie. Mass-media, in acest context poate
reprezenta un instrument util pentru un individ in realizarea educatiei
permanente, deoarece imbogateste
orizontul de cunoastere, contactul cu valorile culturii nationale si
universale, cunoscand lumea in care traieste prin intermediul media.
In acest fel lumea incepe sa devina o
mare natiune, o mare familie, preluand unii de la altii sarbatori (Halloween),
gastronomie, moda, comportamente, valori. „Comunicatiile de masa” - avertizeaza
Paul Lazarsfeld – cultiva un anumit conformism social care duce in mod
inevitabil la omogenizarea, stereotipizarea si standardizarea comportamentelor
.
Continuturile media subordonate educatiei informale impun publicului o cultura
media cu un sistem de referinta si un
limbaj specific ce intra in majoritatea cazurilor intr-o
contradictie totala cu valorile adevaratei culturi. Tot sub forma unei
imagini negative este prezentata si scoala care
devine perimata, nesemnificativa – mass-media accentuand problemele
negative intalnite in scoli.
Tinerii preiau neselectiv idei, atitudini, modele
si comportamente, elemente care in loc sa sustina dezvoltarea personala, le-o
influenteaza negativ.
Dimensiunea uriasa a comunicarii de masa a
dus la crearea unei ,,culturi de masa’’ care a avut drept consecinta
standardizarea produsului si simplificarea continuturilor si valorizarea dupa
criteriul economic, adica profitul. ,,Cultura de masa’’ este o cultura
caracterizata de accesibilitate si afectivitate excesiva. Aceasta se orienteaza
in functie de preferintele ,,omului mediu’’(Adolphe Quetelet).
Exista aici un cerc vicios de unde cu greu se
poate iesi: mass-media da vina pe cererile consumatorilor de media care se
refera la produse facile, usor digerabile, oamenii, consumatorii de media dau vina pe calitatea scazuta a programelor TV. Oricum interesul media este sa ofere
satisfactie cat mai multor oameni indiferent daca fac sau nu rabat de la niste
produse de valoare.
Din pacate produsele culturale de calitate reprezinta un procent scazut din
grila de programe si la ore in afara grilei de audienta maxima. In presa scrisa
se pune accent pe impactul vizual, de aceea ziarele abunda de imagini sexy, aproape
pornografice si articole la fel de ieftine despre asa zise vedete. Din punctul
meu de vedere, extrem de putine persoane apreciaza cu adevarat imaginile uneori
scandaloase si articolele puerile: parca se doreste imbecilizarea poporului
roman.
La nivelul TV din Romania, domina modelul
primar al televiziunii senzationale si consumatoriste: violenta are o pondere importanta, violenta fizica
urmata de violenta verbala.
Intuind impactul urias pe care media il are
asupra tinerilor s-a facut o cercetare care sa arate care este influenta pe
care o are media asupra elevilor. Cercetarea s-a numit Educatia informala si mass-media si a fost realizata de Institutul
pentru Stiintele Educatiei pe un esantion reprezentativ de
elevi de gimnaziu. S-a pornit de la ipoteza urmatoare: - intre cunostintele si
modelele normativ-valorice furnizate de scoala si cele interiorizate prin
consumul mediatic exista diferente semnificative.
Realizarea unei evaluari riguroase, a unei
imagini finale structurate privind impactul mass-media asupra elevilor, conditioneaza
oferirea unor solutii pentru valorificarea potentialului educational al
mass-media. Consider ca mass-media are un potential urias de educare a
poporului roman si ca este de datoria ei sa o faca.
Cei care contesta
mass-media si rolul sau, vin cu argumente solide:
- induc pasivitate, uniformizeaza
gusturi
- desensibilizarea la violenta
- comunicare precara cu familia
- intensificarea vietii sexuale
Dar mass-media are si
aspecte pozitive in educarea informala:
- Creeaza emotie, comportamente
pozitive – vezi campaniile de intrajutorare a persoanelor cu probleme (de saracie, de
sanatate)
- Educarea simtului civic – implicarea
in ajutorarea persoanelor defavorizate
- Educarea simtului moral, etic - cultivarea
empatiei
- Garant al libertatii de exprimare – caine
de paza al societatii
- Ajutor in eradicarea coruptiei - prin
demascarea unor acte de coruptie
- Ajutor in consolidarea statului de drept
Desi este greu de crezut, mass-media face in
egala masura si lucruri extrem de bune: din fericire si comportamentele
pozitive sunt imitate, asa ca, la o actiune de intrajutorare ,se creaza o
imensa emotie pozitiva, creatoare, care determina reactii in lant, adica foarte
multi oameni imita gestul si se implica in actiune; din acest punct de vedere
mass –media are un potential urias
neexploatat inca.
Cred ca este de
datoria mass-media pe viitor, sa devina un factor de educatie important, tinand
cont ca are un impact urias asupra vietii oamenilor!
No comments:
Post a Comment