Thursday, January 15, 2015

MASS-MEDIA CA FACTOR EDUCATIV

MASS-MEDIA CA FACTOR EDUCATIV

                                                               masterand:    Enache Georgiana Gina


EDUCAŢIA (fr. éducation, lat. educatio), se referă la un ansamblu de măsuri aplicate în vederea formării şi dezvoltării însuşirilor intelectuale, morale sau fizice ale copiilor, tineretului sau ale oamenilor, ale societăţii etc.
Deseori, problematica educaţiei a fost abordată prin prisma relaţiei dintre profesor şi elev. Acţiunile educative nu îi vizează însă numai pe elevi şi tineri,adulţii fiind puşi, şi ei, în situaţia de a învăţa necontenit.
Dinamismul vieţii sociale face ca la structurarea trăsăturilor de personalitate ale copiilor şi tinerilor să contribuie o multitudine de factori cu influenţe specifice: familia, şcoala, organizaţiile, mediul socio-cultural, mass-media- care se constituie în factori educogeni. Din acest considerent, deşi rolul şcolii este foarte important, ar fi nerealist să considerăm că acţiunile educative se desfăşoară exclusiv în legătură cu relaţia profesor - elev.
Pentru ca un sistem de învăţământ să fie eficient, este obligatoriu să fie luată în calcul influenţa întregului câmp educaţional, a componentelor sale şi a modului în care acestea interacţionează cu şcoala, miza fiind un rol formativ important pe care îl au numeroşii factori educogeni asupra personalităţii subiectului, cu precădere a copilului. Se impune să fie luat în calcul transferul permanent dintre individ şi societate, nu numai la nivelul informaţiilor, ci şi la cel al modelelor simbolice, spirituale şi comportamentale.
În acest context, este legitimă afirmaţia lui Stanciu Stoian: „Legat într-un fel sau altul de societatea în care trăieşte, omul se formează după chipul şi asemănarea acesteia. Şi cum personalitatea fiecărui individ (şi personalitatea umană în genere) nu reprezintă altceva decât un sistem de relaţii sociale concretizate prin trăirea omului într-o anumită societate concretă, într-un sistem cultural anumit, fiecare cultură generează un tip de personalitate anumit.
În afara mediului şcolar, educogen prin excelenţă, influenţe educative de necontestat are mediul social extraşcolar, un adevărat câmp formative constituit de instituţiile sociale. Prin urmare, educaţia este un produs al întregului sistem social, recunoscut fiind faptul că, într-o parte consistentă, procesul de instrucţie se desfăşoară în afara şcolii, sub influenţa diverşilor factori educogeni.
În mod sugestiv, termenul „mass-media” asociază cuvântul din limba latină „media” (mijloace) cu cel englezesc „mass” (masă, care, în context,desemnează un număr foarte mare de oameni). Mass-media reprezintă, în opinia lui Ion Albulescu, „suporturi sau instrumente tehnice, care servesc la transmiterea în forme specifice a unor mesaje între profesionişti ai comunicării, reuniţi în instituţii sociale, şi marele public, constituit într-un ansamblu de indivizi izolaţi. În context, termenul poate fi extins la expresiile sinonimice: mijloace de comunicare de masă, mijloace de comunicare social şi tehnici de difuziune colectivă.
Importanţa mass-media, ca factor care contribuie la educarea atât a tinerilor, cât şi a adulţilor, este unanim recunoscută. În legătură cu acest subiect, Ioan Cerghit opina: „...mass-media formează al patrulea mediu constant de viaţă al copilului, alături de cel familial, de cel şcolar şi de anturajul obişnuit de relaţii. Mass-media nu se substituie şcolii, iar influenţa sa este complexă, reprezentând un element fundamental în relaţia dintre om şi mediul înconjurător.

De când s-a impus ca o componentă esenţială a lumii moderne, sistemul comunicării de masăs-a manifestat permanent ca un actor activ al jocului social, modelând celelalte subsisteme alesocietăţii: nici politicul, nici economicul, nici cultura şi nici viaţa cotidiană nu au putut scăpa de presiunea exercitată de mesajele presei. Acţiunile acestui mediu educogen, ca şi ale celorlalte medii: şcoală,familie, biserică, instituţii culturale, trebuie să se conjuge pentru a modela adecvat comportamente şi conştiinţe în acord cu marile idealuri ale epocii.
Aportul educativ al mass-media se realizează prin transmiterea de informaţii, impunerea de valori, atitudini, modele comportamentale, având, astfel, un rol deosebit în constituirea codului socio-cultural al subiectului. Însă, spre deosebire de instruirea care se realizează riguros şi planificat în sistemul clasic de învăţământ pe baza unor programe şcolare şi sub îndrumarea unui personal calificat, mijloacele de comunicare în masă oferă informaţii în mod spontan şi difuz, transformându-se într-o formă de educaţie de completare realizată în mod neinstituţionalizat, în timpul liber de care dispune subiectul.
Impactul deosebit al mass-media este dat de modul plăcut, accesibil, chiar captivant, în care sunt oferite informaţiile. În acest context, este explicabilă puternica atracţie resimţită faţă acestea, atracţie care uneori, mai ales la tineri, se poate manifesta creând forme extreme de obişnuinţă, chiar de dependenţă. Ambianţa în care cresc şi se dezvoltă copiii oferă o mare varietate de stimuli, generează noi experienţe şi noi modalităţi de cunoaştere, culturalizare şi relaxare.

Pentru cea mai mare parte a copiilor, ca şi pentru mulţi adulţi, vizionarea programelor de televiziune, urmărirea emisiunilor radiofonice sau citirea presei scrise ocupă cea mai mare parte a timpului liber. Pentru aceştia, participarea la interacţiunea mediată este una dintre cele mai frecvente activităţi de fiecare zi. Publicul receptează, astfel, un număr foarte mare de mesaje, în special audio-vizuale, cu numeroase implicaţii imediate sau latente, directe sau indirecte, previzibile sau imprevizibile asupra dezvoltării personalităţii lor aflate în formare. Ca urmare, se produc modificări importante la nivelul personalităţii acestora, prin generarea de opinii, atitudini,comportamente noi. Prin prezenţa activă în viaţa comunităţii, sistemul mass-media a devenit un factor activ, afectând funcţionarea celorlalte sisteme ale societăţii, inclusiv a celui educaţional. Se poate afirma, însă, că mass-media a început să controleze din ce în ce mai mult spaţiul educaţiei extraşcolare.
Deosebirile intervenţiilor educative mediatice faţă de cele tradiţionale sunt însă importante, ca mod de organizare şi de realizare. Caracteristică educaţiei prin mass-media este oferirea în mod spontan şi difuz a unei game largi de mesaje şi informaţii transmise, în timpul liber, într-un spaţiu neinstituţionalizat. Pe de altă parte, în cadrul sistemului instituţional de învăţământ organizat în trepte succesive se realizează un proces instructive educativriguros planificat, sistematic şi intensiv, pus sub controlul unor persoane calificate, bazat pe selecţia şi structurarea strictă a informaţiilor, precum şi pe efortul voluntar de învăţare al elevilor.
O educaţie modernă, adaptată realităţii sociale, nu face abstracţie de noile caracteristici ale vieţii socio-culturale. Mediul în care creşte şi se formează copilul este, într-o tot mai mare măsură, determinat de influenţele pe care le exercită mass-media. Ponderea crescută a mijloacelor de comunicare în masă în viaţa culturală contemporană, frecvenţa cu care intervin în ritmul vieţii cotidiene, participarea lor efectivă la procesul general de formare a personalităţii individului au determinat importante mutaţii în structura mediului educaţional. De pe urma lor se resimt atât şcoala, în poziţia, activitatea şi misiunea ei, cât şi elevul, în evoluţia lui psihologică şi socială.




Bibliografie:
1. Popa Dorin, Mass- Media astazi, Ed. Institutul European, Iaşi, 2002
2. Ion Albulescu, Educaţia şi mass-media/ comunicare şi învăţare în societatea informaţională,
Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2003
3. Stanciu Stoian, Educaţie şi societate, Editura Politică, Bucureşti, 1971
4. Ioan Cerghit, Mass-media şi educaţia tineretului şcolar, Editura Didactică şi Pedagogică,
Bucureşti, 1972


No comments:

Post a Comment