Thursday, January 15, 2015

VIOLENŢA TELEVIZUALĂ



BUCUR  P. GRIGORE ANGELA
MASTER STRATEGII INOVATIVE DE ÎNVĂŢARE


VIOLENŢA TELEVIZUALĂ
DESENELE ANIMATE

 “Dacă vrei să foloseşti televizorul pentru a învăţa ceva pe cineva, trebuie, mai întâi, să-l înveţi pe acela cum să folosească televizorul” Umberto Eco



Ideea cheie: Mass- media reprezintă o sursă de influenţă majoră a agresivităţii, iar observarea actelor de agresiune prin intermediul emisiunilor televizate este una dintre condiţiile ce favorizeazăînvăţarea şi manifestarea agresivităţii.
Violenţa din mass-media se referă la descrierile comportamentelor violente şi agresive ale personajelor din poveştile media. Aceste personaje pot fi umane sau neumane, din desene animate sau din realitate. Violenţa fictivă, nerealistă sau animată , este considerată tot violenţă.Copiii imită cu usurinţă comportamentele agresive pe care le văd la alţii, fie în direct , fie prin intermediul imaginilor televizate.Copiii cu vârsta cuprinsa intre 2 si 7 ani nu pot distinge fantezia de realitate. Agresivitatea personajelor din desenele animate pare foarte reală pentru copii, ei având tendinţa să imite ceea ce văd în mod repetitiv. Expunerea la violenţa din televiziune , filme, desene animate, jocuri video şi internet reprezintă factori de risccare prezic agresivitatea viitoare a copiilor. Expunerea timpurie a copiilor la violenţa mass-media stimuleazăşi influenteazăcomportamentul agresiv şi violent din lumea reală.
În cazul agresivităţii personajelor din desenele animate , există două mesaje principale care măresc şansele ca şi copiii care vizionează respectivele desene animate să devină agresivi. Primul mesaj se referă la faptul că violenţa nu produce nicio consecinţă negativă pentru că nimeni nu este rănit cu adevărat. Cel de-al doilea mesaj transmis induce ideea că desenele animate adesea descriu violenţa ca ceva amuzant sau distractiv , ceea ce pentru adulţi pare a fi de necondamnat, căci  nu sunt reale.
Prof. Dr. Ioan Drăgan, Director al Centrului de Studii Media şi Noi Tehnologii de Comunicare al Universităţii din Bucureşti, coordonatorul studiului „Reprezentarea violenţei televizuale şi protecţia copilului”,declara: "În societatea ecranelor şi a generaţiei catodice, copiii se formează, în principal, într-un univers al realităţii televizuale şi al comunicării virtuale care devin adevărata lor realitate. O consecinţă a acestei schimbări istorice de paradigmă constă în riscul pierderii conştiinţei diferenţei dintre bine şi rău",
A vorbi despre violenţa televizuală, implică trei niveluri de analiză (Tisseron,2003, 7).
Un prim nivel este cel al conţinutului de violenţă al emisiunilor televizuale, unde analiza ar presupune identificarea şi  numărarea  tuturor secvenţelor de conţinut violent din emisiunile TV. Un al doilea nivel de analiză este cel al impactului; prin impact, Tisseron are în vedere violentarea telespectatorului prin intermediul conţinutului televizual sau al formei pe care acesta o îmbracă (aici intră, spre exemplu, violentarea telespectatorului prin flashuri luminoase, prin muzica ce anunţă o scenă de suspans, prin imagini sacadate, dar şi prin imagini extrem de „violente”).
Al treilea nivel de analiză îl reprezintă analiza efectelor; cel mai des întâlnit/dezbătut dintre acestea este creşterea agresivităţii copilului, ca urmare a imitării comportamentului violent văzut la televizor .
Dincolo de nivelul de analiză, există şi alte puncte esenţiale, în care cercetătorii fenomenului nu se pun de acord. Astfel, chiar conceptul de violenţă televizuală, considerat de Nel un concept-valiză (2003, 27), este unul care stârneşte dispută.Tisseron, pe linia clasificării de mai sus, defineşte imaginea violentă din exterior, fără să facă apel la conţinutul acesteia, ci doar la urmările ei. Astfel, „o imagine violentă este pur şi simplu aceea care provoacă comportamente, chiar dacă aceste comportamente nu sunt neapărat violente. Trebuie, bineînţeles, pentru a accepta acest punct de vedere, să ne decidem să ne interesăm de ceea ce sunt imaginile pentru telespectator şi să încetăm să le privim doar în sine” (Tisseron, 2000, 17).
Există o relaţie de cauzalitate între receptarea violenţei televizuale şi creşterea agresivităţii copiilor şi procesul concret prin care ar avea loc această influenţă. În general,sunt  admise trei tipuri de mecanisme (Martinez, 1992), prin care ar avea loc influenţarea:
1. - prin „scenarii cognitive”, ipoteză susţinută de Huesmann;
2. - prin modificările la nivel fiziologic, pe care le induce consumul de violenţă mediatică şi care aduc corpul la nişte parametrii  anteriori actelor agresive (ritm cardiac şi respirator alert, tensiune arterială sporită etc.)
3. - prin activarea şi apoi întărirea sentimentelor latente de agresivitate, care există în oricare dintre noi.
Cuvinte cheie: mass- media, violenţa televizuală , agresivitatea
Studiile asupra efectelor violenţei televizuale se pot clasifica, în funcţie de efectul scontat: creşterea agresivităţii, creşterea sentimentului de insecuritate, scăderea sensibilităţii la violenţă. Acest dinurmă efect se reduce, într-o fază ulterioară, la creşterea agresivităţii, prin neinhibarea agresivităţii naturale a copilului, ca urmare a percepţiei pe care o are acesta asupra perrmisivităţii/acceptabilităţii violenţei în societate. În studiile  asupra violenţei ficţionale, se arată  că acest efect poate să apară mai ales în ceea ce priveşte violenţa, respectiv agresivitatea verbală, ale căror niveluri de permisivitate a crescut în societatea actuală.
Într-o încercare de sinteză, Remy Rieffel (2008) consideră că putem vorbidespre violenţa televizuală din perspectiva a trei teorii:
A. - din perspectiva teoriei agresivităţiiputem avea: A1. efect de catharsis, A2. efect de învăţare socială, A3. efect dedezinhibare şi A4. efect de incitare şi imitare;
B. - din perspectiva teorieidesensibilizării, se poate vorbi despre: B1. efectul de reducere a capacităţii emotivea indivizilor şi B2. efectul de banalizare a violenţei
C. - din perspectiva teoriei fricii,avem: C1. efectul sau procesul de „incubaţie” şi C2. efectul de „cultivare” (termenaparţinând lui Gerbner, care, după mai mult de trei decenii de cercetări asupraviolenţei, arată că efectele violenţei televizuale nu trebuie căutate la nivelindividual, ci la nivel societal).
      Dintre cercetările din prima teorie  amintim studiul din 1956, în care s-a încercat demonstrarea influenţei violenţei din desenele animate asupra comportamentului agresiv al copiilor. A urmat apoi studiul din 1963 al lui A. Bandura, D. Ross şi S.A. Ross, cei care au extins cercetarea la compararea efectelor violenţei reale şi ale celei televizuale (în desene animate, inclusiv cele cu personaje umane) asupra copiilor aflaţi în situaţii frustrante. Rezultatul a confirmat ipoteza corelării vizionării violenţei cu creşterea agresivităţii, cea mai nocivă fiind
violenţa reală şi cea mai puţin nocivă cea din desenele animate. De asemenea, tot ca o critică a studiilor experimentale, Tisseron arată că acestea induc anumite condiţii care nu sunt reperabile în viaţa reală. Probabilitatea ca un copil care priveşte imagini violente la televizor să regăsească în realitate condiţiile în care a fost făcută cercetarea sunt cvasinule. „Ceea ce este greşit în
protocolul lui Bandura este luarea în considerare a acelui moment de «imitaţie ludică», care face să intervină prioritar formele senzoriale şi motrice ale simbolizării şi care nu are nimic de-a face cu ceea ce este desemnat în general ca fiind „imitaţia imaginilor” (Tisseron, 2000, 23).
Există mai mult de 1000 rapoarte valabile în ultimii 50 de ani care arată impactul violent al mass- mediei asupra copiilor. Studiile din tot mai multe ţări întaresc teoria conform căreia există o legatură puternică între violenţa din mass- media şi comportamentul copilului.
De asemenea, concluziile studiilor confirmă ipotezele specialiştilor în domeniu , psihologilor şi sociologilor : copiii devin imuni la violenţa pe care o observăîn lumea reală , nu le pasă de durerea şi suferinţa altora şi în timp ajung să creadă că agresivitatea este o stare de fapt , violenţa este un lucru normal şi generalizat al vieţii de zi cu zi.
O analiză care a fost dată publicităţii de CNA în luna martie 2012 , subliniază faptul că desenele animate se numarăprintre cele mai brutale emisiuni difuzate la televizor.
Potrivit studiului “Reprezentarea violenţei televizuale şi protectia copilului realizat de UNICEF România , CNAşi Centrul de Studii Media şi Noi Tehnologii de Comunicare din cadrul Universităţii Bucureşti , numărul scenelor de violenţă la care sunt supuşi copiii într-o oră variază de la 9 la TVR1 , la 23, 4 la PROTV. În cazul desenelor animate, portivit aceluiaşi studiu, au fost cercetate trei canale pentru copii: Cartoon Network (CN) , Jetix (J) şi Minimax (MM) ,timp de o săptămână (săptămâna  5-11ianuarie 2009),patru ore pe zi. Alegerea acestor patru ore a fost facutăîn funcţie de un algoritm prin care să fie analizate toate emisiunile  care sunt difuzate pe aceste canale prin varierea celor patru ore zilnice.
Pe întreaga perioada monitorizată s-au inregistrat 2005 acte de violenţăîn desenele animate de pe cele trei canale. Media per canal este de 668 acte de violenţă , cel mai violent canal , din punct de vedere al frecvenţei “ pure” , fiind Jetix-ul, cu 852 de acte, urmat de Cartoon Network (815 acte) şi de MM, cu 338 acte.În ceea ce priveştefrecvenţa medie per emisiune , clasamentul rămâne acelaşi , dar diferenţele dintre canalul cel mai violent şi următorul se accentuează : pe canalul Jetix sunt, în medie, 14 scene de violenţă pe emisiune, în timp ce pe CN sunt doar 9 iar pe MM sunt 6 scene. Şi în ceea ce priveşte frecvenţa medie a violenţei per unitate de timp(oră) Jetix-ul este cel mai violent canal(37 scene pe oră de emisiune), urmat de CN cu 31de  acte şi de MM cu 20 de acte de violenţă pe oră.Un alt indicator de măsurare a violenţei televizuale (VTV) , considerat foarte “obiectiv “, este cel al duratei actelor de violenţă. Relevanţa acestuia este dată de faptul că unele studii au arătat ca micul talespectator suportă mai bine mai multe scene de violenţă scurte decat mai puţine scene de violenţă dar mai lungi. CN este canalul cu cea mai mare durată medie a unui act violent(15” , faţă de 11” pe J si 10” pe MM).Totodată, cercetarea arată că violenţa televizuală contribuie la gradul de socializare al copiilor, în special a celor care nu dispun de surse alternative de învăţare şi culturalizare.Astfel, scenele de violenţă nu îi fac pe copii în mod obligatoriu mai violenţi, dar, prin creşterea gradului de spectaculos, îi stimulează.Studiul mai relevă faptul că mulţi copii îşi găsesc identitatea, legitimată de televiziune, în violenţă, de orice tip ar fi aceasta, verbală sau fizică. Edmond McLoughney, reprezentantul UNICEF în România, a precizat că studiul prezentat - „Reprezentanţa violenţei televizuale şi protecţia copilului” - vorbeşte despre “efectele negative” pe care vizionarea violenţei o are asupra copiilor şi despre “gradul de influenţă pe care violenţa” o are asupra acestora. Astfel, conform acestuia, printre principalele tulburări comportamentale care apar în rîndul copiilor, ca efecte ale violenţei de la televiziune, sunt anxietatea, depresia şi tulburări ale somnului.
            O galerie de artă din Marea Britanie expune lucrări în care semnalează faptul că părinţii nu iauîn serios avertismentul care le interzice minorilor să se uite la filmele cu violenţă. Expoziţia reprezintă una dintre cele mai drastice măsuri luate până în present pentru ca lucrările expuse arată personaje populare din desenele animate care comit acte de violenţă.“ Piesele de rezistenţă” ale expoziţiei sunt sunt cele care îl reprezintă pe Tom în timp ce îl taie în bucăţi pe Jerry şi pe Bugs Bunny care  îl impuşcă pe Duffy Duck. Personaje de televiziune , cum ar fi Bugs Bunny pot părea inofensive , dar astfel de eroi care par justificaţi şi recompensaţi în urma actelor de violenţă la televizor, ar putea avea un efect negativ pe termen lung asupra copiilor , potrivit unei echipe de psihologi de la Universitatea din Michigan. Studiul lor recent , publicat în revista Asociaţiei psihologice americane “Developmental Psychology”(Mai 2003, Vol. 34)arată că , cu cât copiii vizionează mai multe programe violente de televiziune , în special cele în care personajele ‘bune” comit acte de violenţă , cu atât mai probabil este ca aceştia să se comporte violent şi agresiv ca tineri adulţi.
Vizionarea şi preferinţa pentru televiziunea violentă sunt legate de atitudinile , valorile şi comportamentele agresive. Robinson şi Bachman (1972) au gasit o relaţie între numărul orelor în care au fost urmărite programe TV cu conţinut violent şi declaraţiile făcute de adolescenţi privind propria implicare în comportamentul agresiv sau antisocial.
          Din studiile experimentale realizate de Hapkiewitz şi Roden(1971) ,Libert, Bacon (1972) Bandura, Ross (1963) reiese cu claritate că se poate produce un comportament agresiv tot mai pronunţat, ca urmare  a unei experienţe fie prelungite , fie de scurtă durată la acte de violenţă televizată.
În cadrul unui important studiu  desfăşurat în USA, John P. Murray de la Kansas State University împreună cu colaboratorii săi de la alte nouă universităţi americane, vizualizând prin metoda Rezonanţei Magnetice Nucleare activitatea corticală pe parcursul vizionării TV , a constatat că , la persoanele care urmăreau materiale video cu conţinut violent, erau activate aceleaşi reţele neuronale ca la persoanele implicate în acte de violenţă în lumea reală.Cu alte cuvinte , mintea umană nu diferenţiază violenţa ficţională a micului ecran de violenţa reală.
Concluzia studiului a fost că orice act violent văzut pe micul ecran antrenează creierul să răspundă violent la stimuli mediului , condiţionând astfel un comportament impulsiv, o activitate reflexivă , voluntară.
          În concluzie, ataşarea de televizor înseamnă izolarea de societate.Acest fenomen are consecinţe negative asupra dezvoltării capacităţii de comunicare a copilului, a legăturilor afective dintre părinte şi copil, a formării deprinderilor de comportament social. Vizionarea în exces a desenelor animate are o influenţă negativă asupra copiilor. : aceştia devin mai agresivi, mai certăreţi substituindu-se personajelor periculoase , îşi însuşesc un limbaj nespecific vârstei lor şi devin irascibili în momentul în care , dependenţi de aceste ficţiuni li se interzice vizionarea unor astfel de filme.


BIBLIOGRAFIE
1.      COSMOVICI, A., IACOB, L., Psihologie şcolară, Editura Polirom, Iaşi, 1998
2.      ASOCIAŢIA PENTRU APĂRAREA FAMILIEI ŞI COPILULUI, Efectele micului ecran asupra minţii copilului, Editura Prodromos, 2007
3.      UNICEF, CENTRUL DE STUDII MEDIA ŞI NOI TEHNOLOGII DE COMUNICARE, Reprezentarea violenţei televizuale şi protecţia copilului
4.      SERGE TISSERON ,Histoire de la psychiatrie en bande-dessinée,1975

No comments:

Post a Comment