Opționalul "Competență în mass-media"
Cocală
Valentina-Nicoleta
Opționalele reprezintă o formă de
materializare a curriculumului. Ele au apărut din
necesitatea și din dorința adaptării programelor școlare la particularitățile
comunității locale.
Dar ce este opționalul?
Opționalul reprezintă o varietate de curriculum la decizia școlii ce constă
într-o disciplină școlară nouă, care presupune elaborarea în școală a unei
programe noi, nu obiective și conținuturi noi diferite de cele existente în
programele de trunchi comun.
Opționalele sunt discipline,
cursuri pe care școala le propune spre studiu elevilor în urma identificării
intereselor elevilor și necesităților comunității cu aprobarea inspectoratelor
școlare.
De exemplu, un opțional conceput
la limba engleză, vine în sprijinul elevilor de a-și aprofunda cunoștințele,
având în vedere că au luat contact cu aceasta încă de la grădiniță.
Un argument pentru care elevii și
părinții solicită un opțional de limba engleză este statutul acesteia ca limbă
de largă circulație internațională. De asemenea, copiii (în special cei mici)
au avut ocazia să capete cunoștințe de limba engleză prin intermediul
canalelor de televiziune care difuzează desene animate și alte emisiuni
pentru copii.
Nu
sunt de neglijat perspectivele pe care le oferă învățarea limbii engleze (acces
la internet, mijloc de comunicare, susținerea unor examene de limbă, continuarea
studiilor la diferite nivele în străinătate ș.a.), un motiv în plus pentru care
părinții solicită un curs opțional de limba engleză pentru copiii lor. Activitățile
proiectate sunt menite, de asemenea, să-i plaseze pe elevi în situații de
comunicare similare celor din viața reală, stimulându-le astfel apetitul de a
interacționa verbal cu cei din jur și totodată încrederea în sine. Prin urmare,
prin povești, jocuri, concursuri, poezii, cântece și dialoguri minimale, elevii
vor dobândi o atitudine mai degajată și mai sigură ca vorbitori în general și
ca vorbitori de limba engleză în particular.
Însă, cu toții știm că, accesul la internet ca și mod
de comunicare le este mai la îndemână copiilor noștri, motiv pentru care un
grup de oameni din partea Ministerului Educației Naționale interesați de acest
aspect, au pus bazele realizării unui ''ghid al utilizării în siguranță a
internetului'' și a unui site care să asigure informațiile necesare.
Apariția ''Ghidului utilizării în siguranță a internetului'' este salutară, ca o resursă complementară
necesară tuturor cadrelor didactice care doresc să își însușească noțiunile de
utilizare sigură și responsabilă a noilor tehnologii. El reprezintă rezultatul
unei activități laborioase de documentare, consultări, revizuiri și avizări,
desfășurată în parteneriat.
Parcurgerea sa va permite profesorilor și
institutorilor să integreze, în cadrul activităților didactice, exerciții
simple și atractive, menite să îi ajute pe elevi să interiorizeze conceptele de
siguranță on-line și comportament responsabil, pe care un cetățean digital
trebuie să le înțeleagă.
Acest ghid a venit ca o consecință naturală a
dezvoltării noilor tehnologii și proliferării acestora în rândul tinerilor.
Totodată, integrarea TIC și utilizarea internetului în cadrul activităților
didactice, ca și opțional, creează și nevoia de a asigura mecanisme de
protecție și prevenire pentru elevi, cu privire la informații cu un conținut
inadecvat, care pot fi găsite on-line. Se speră ca lucrul în comun la clasă va
facilita apropierea dintre cadrele didactice și elevi pe tema internetului,
precum și o deschidere mai mare către discuțiile despre activități pe internet
și viața on-line a elevilor.
Deoarece studiile au dovedit că elevii de vârstă
mică sunt și cei mai vulnerabili în fața pericolelor regăsite pe internet, este
recomandat ca ghidul să fie folosit în
primul rând celor din ciclul primar și gimnazial, însă parcurgerea sa poate fi
extinsă și către nivelul liceal.
Proiectul Sigur.Info este
dezvoltat de un Consorțiu format din Salvați Copiii Romania - Coordonator
național, FOCUS - Centrul Roman pentru Copii Dispăruți și
Exploatați Sexual și Positive Media, începând cu septembrie 2008.
Proiectul face parte din programul comunitar multianual de promovare a utilizarii,
în condiții de mai mare siguranță a internet-ului și a noilor tehnologii
on-line, Safer Internet plus.
Proiectul este dezvoltat prin intermediul
a trei componente principale:
·
Activități de conștientizare și de promovare
a principiilor unui internet mai sigur.
·
O linie de raportare (Hotline), pentru raportarea conținutului ilegal întâlnit pe
paginile web romanești.
Scopul proiectului este:
·
Creșterea gradului de conștientizare privind pericolele
și beneficiile mediului online
·
Gestionarea unei linii de consiliere și a unei linii
de raportare ca punte civile de contact, disponibile gratuit grupurilor țintă.
·
Punerea la dispoziția publicului larg a informațiilor,
resurselor și uneltelor necesare pentru crearea unui mediu mai sigur şi mai
responsabil pe internet.
·
Armonizarea legislaţiei româneşti şi a procedurilor de
lucru cu tendințele europene în domeniu, prin colaborare cu organismele de
stat, private și non guvernamentale.
Abuzul de Internet este atât de frecvent încât DSM
(“Manualul de diagnostic şi statistică a tulburărilor mentale''), care este
publicat de Asociaţia Americană de Psihiatrie, are în vedere, în prezent, adăugarea
unui asemenea diagnostic în următoarea sa ediţie propusă pentru publicare,
alături de alte probleme de sănătate mintală, cum ar fi tulburarea bipolară,
schizofrenie şi tulburările de personalitate.
Dependenţa de Internet acoperă o varietate de
comportamente şi de probleme de control al impulsurilor, care includ:
-Dependenţa de relaţionare virtuală
(Cyber-Relationship addiction) - dependenţa de reţele sociale, camere de chat
şi mesagerie, până la punctul în care prietenii virtuali, on-line devin mai importanţi
decât relaţiile cu familia şi prietenii din viaţa reală, care ajunge să pară
goală şi lipsită de bucurie. Această realitate falsă devine deosebit de
periculoasă şi determină o dependenţă mult mai severă decât celelalte tipuri de
comportamente legate de Internet. Atunci când este utilizat în mod responsabil,
Internetul poate fi un loc minunat pentru a interacţiona pe plan social, a
întâlni oameni noi şi a iniţia chiar relaţii romantice. Cu toate acestea,
relaţiile on-line pot fi, de multe ori, mai intense decât cele din viaţa reală
şi pot depăşi toate aşteptările realiste. O altă problemă este faptul că, în
aproximativ 50% din cazuri, oamenii mint despre vârsta lor, greutatea,
ocupaţia, starea civilă sau adoptă identităţi false, uneori chiar de gen.
- Comportamente compulsive pe Internet (Net
Compulsions) - joc de noroc patologic, utilizarea compulsivă a site-urilor de
cumpărături sau licitaţii online, care conduc, de multe ori, la probleme
financiare. Persoanele cu asemenea comportamente cumpără lucruri de care, de
cele mai multe ori, nu au nevoie şi pe care nu şi le pot permite, cu scopul de
a experimenta bucuria introducerii ofertei câştigătoare.
''Generația
Net'' are nevoie de o ghidare din partea părinților și a cadrelor didactice
pentru a putea crește frumos, armonios și având un caracter integru, de aceea,
un opțional cu această temă ar aduce multe beneficii.
Pe data de 10
februarie 2008
s-a sărbătorit la nivel european Ziua Siguranței pe Internet, un eveniment
anual organizat sub egida Insafe (European Internet Safety Network). Cu această
ocazie, au avut loc sute de evenimente naționale și locale, în peste 50 de
țări, constând în diverse concursuri și acțiuni de conștientizare privind
navigarea pe Internet în siguranță.
În România, Ziua Siguranței pe Internet a fost marcată prin lansarea oficială a programului național Sigur.info, sub sloganul „Internet mai sigur pentru copii”. Evenimentul a găzduit și ceremonia de premiere a câștigătorilor concursului național „Familia mea Internaută”, precum și a echipei câștigătoare a concursului european „Navighează pe Internet – gândește-te la Intimitatea ta”.
În România, Ziua Siguranței pe Internet a fost marcată prin lansarea oficială a programului național Sigur.info, sub sloganul „Internet mai sigur pentru copii”. Evenimentul a găzduit și ceremonia de premiere a câștigătorilor concursului național „Familia mea Internaută”, precum și a echipei câștigătoare a concursului european „Navighează pe Internet – gândește-te la Intimitatea ta”.
Ca și concluzie, este imperios necesar să se stabilească
punți de legătură cu ''Generația Net'', altfel poate în curând va fi prea târziu și
nu vor mai exista decât regrete și recunoașterea neputinței de a înțelege
această generație.
Bibliografie:
Bennet, B - ''Curriculum la decizia școlii -ghid
pentru profesorii de liceu'', Editura Atelier Didactic, București, 2007.
Rizoiu, L. - ''Competență în
mass-media'' din documentul ''On Air -Bunele practici în utilizarea noilor
media la clasă''
Tapscott, D. - ''Grown up Digital: How
the Net Generation is Changing Your world''
http://www.scritub.com/profesor-scoala/CURRICULUM-LA-DECIZIA-COLII-Li18197622.php
http://www.sigur.info/table/news/latest/index.html
No comments:
Post a Comment