Educatio tempore
Un subiect vast, imens
care, la prima vedere, pare destul de redundant, lipsit de importanță și
perimat, despre care putem auzi foarte des: „ Ce rost mai are să discutăm sau să
scriem despre așa ceva?”
Educatia este o temă mereu pusă pe tapet,
undeva la mezat, precum un panou trist al neputinței, al rușinii, care se
bălăngăne suspendat într-un cui ruginit, aflat în bătaia vîntului ce-l face să
scîrțăie; acest tablou poate fi plasat undeva într-o imagine de tip hollywood „ghost
town” cu scaieți ce matură șoseaua de praf, un oraș în care mai locuiesc doar
cîțiva oameni în etate care stau în balansoar mestecînd tutun în fața
benzinăriei sau a saloon-ului.
În felul acesta ar părea
educația în general, precum și cea românescă cu prioritate, educație care are o
cotă mai ridicată din cercetările efectuate în domeniu decît imaginea oferită
de mass-media, televizor, internet s.a.m.d.. În fapt educația depinde de
materialul din care este construită, precum afirma Dl. Constantin Noica:
„calitatea unei clădiri depinde de calitatea cărămizii din care este
construită”. Astfel, conceptul de educație trebuie „căutat” în interiorul său,
adn-ul ce-l conține profund studiat, iar dacă aceste componente trebuie
„modificate genetic” pentru a fi aduse la forma naturală, incipientă, așa cum
au creat-o cei iubitori de înțelepciune, am vedea că orice act de educație
este un act de construcție; o construcție al cărei aspect nu lezează vederea
nimănui, nu produce șocuri arhitecturale încadrîndu-se perfect în normalitate.
Firescul, banalul,
simbolizează, pentru unii, efectul prezentului scandalos, neperisabil, pe cînd
efectul „Frumosului și Binelui”, idei întruchipate în celebrul cuvînt grecesc
„kalokagathia-καλοκαγαθία adică, καλὸς – frumosul și κἀγαθός – binele, sau
bunul, toate acestea sînt de negăsit, iar de aici deduc două aspecte foarte
importante ale educației :
· Educația nu poate fi identificată
decît cu aceste „Idei” care au apărut în antichitate și nu pot fi delimitate
· Educația este știința adevărului
Schematica ideilor este
propusă pe verticală pentru „cultivarea” unor valori prin care să instituie
virtutea, așa cum este Ideea supremă de Adevăr, prin care oamenii să-și
dezvolte sensibilitățile morale și capacitățile adaptative, sau
mai bine spus „facultățile intelectuale” aici făcînd apel la „teoria
facultăților”(Aristotel), care presupunea existența unor capacități
intelectuale, mai degrabă înnăscute decît învățate, iar educația trebuie să le
dezvolte prin „munci” specifice. Avute sau neavute, într-un om, aceste
capacități nu pot fi dezvoltate, în timpul nostru, decît dacă învățăm cum să
învățăm, și cum să învățăm, ori după afirmația lui Platon, afirmație ce-mi
stîrnește un ușor fior pe coloana vertebrală: „ A învăța înseamnă, de fapt, a
ne aduce aminte”.
P.florin
P.florin
No comments:
Post a Comment